Cruisnettverk Nord Norge og Svalbard (CNNS) består av virksomheter som har interesser i cruisenæringen og arbeider tett sammen for å utvikle Nord Norge som cruisedestinasjon.
Nettverket har eksistert siden 2010 og representert interesser til våre medlemmer overfor cruiserederier, cruiseagenter, media, reiselivsbedrifter og andre. Nettverket er arena for dialoger og deling av kompetanse. I tillegg tilbyr vi oppgaver innen markedsføring, visningsturer og kurs.
Se forøvrig vår virksomhetsstrategi 2023-2026
Media: Håkon Daae Brensholm
Visit Svalbard
Visit Nordkapp
Visit Hammerfest
North Adventure (Alta)
Visit Kirkenes
Visit Tromsø
Visit Harstad
Narvik Havn KF
Sortland Havn
Lofoten Cruise Nettverk SA
Bodø Havn
Mo I Rana Havn
Brønnøy Havn
Følgende typer virksomheter og organisasjoner kan være medlem i Cruisenettverk Nord Norge og Svalbard:
Ta kontakt med oss for betingelser.
Som medlem av Crusenettverk Nord Norge og Svalbard får virksomheten følgende fordeler:
• Tilgang til medlemsmøter og workshops
• Visningsturer med rederier
• Nyttig informasjon om cruiseindustrien, statistikker
• Markedsføring ovenfor rederier og agenter
• Redusert pris på deltakelse på kurs, workshop
• Nettverk og kompetanse
Her kan du lese mer om programmet – Grønt skipfartsprogram
Les mer: https://cruising.org/en-gb/environmental-sustainability
Community Specific Guidelines” er et verktøy som kan benyttes til alle former for turisme i mindre samfunn (Ikke bare cruisesturisme, men altså turisme generelt), til å fungere bedre og i større overensstemmelse med både lokale myndigheters og lokalbefolkningens ønsker. Community Guidelines er det ideelle verktøy til håndtering av turisme i lokalsamfunn.
CLIA is the world’s largest cruise industry trade association with representation in North and South America, Europe, Asia and Australasia.
Cruise Norway er et markedsføringsselskap som er eid av Norske cruise havner, destinasjoner, attraksjoner og leverandører til cruise industrien i Norge.
Cruise agenter har en viktig rolle i samarbeidet mellom cruiserederier og destinasjon/havn.
De viktigste er:
Ifølge nettstedet cruisemarketwatch.com er det ca. 323 konvensjonelle cruiseskip som seiler på verdens hav. Kapasiteten for disse skipene er 581 200 passasjerer.
Se mer: https://cruising.org/en-gb/cruise-lines
Carnival – 98 cruiseskip
Carnival Cruise Line – Princess Cruises – AIDA Cruises – Costa Cruises – Holland America Line – P&O Cruises – Seabourn – Cunard – Fathom
Royal Caribbean – 50 cruiseskip
Royal Caribbean – Celebrity Cruises – Silversea – Azmara Cruises
Norwegian Cruise lines – 28 cruiseskip
Norwegian – Oceania Cruises – Regent Seven Seas
Andre – 147 cruiseskip
MSC Cruises
Fred Olsen Cruise lines
Marella Cruises
Disney Cruise Line
Hurtigruten
Virgin Voyages
Celestyal Cruises
American Cruise lines
TUI Cruises
Hapag Loyd
Phoenix Reisen
Saga cruises
Ekspedisjonscruise er gjerne mindre skip som regel mellom 12 og 500 passasjerer. Svalbard er den destinasjonen i Norge som har mest besøk av ekspedisjon skip. Noen av skipene kan besøke mindre havner og destinasjoner er de konvensjonelle cruiseskipene som har søkelys på opplevelser på destinasjonen, inkludert dyreliv og andre naturopplevelser.
Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk samarbeid
Vedtak 661
Stortinget ber regjeringen utrede strengere krav til svartvanns- og gråvannsutslipp fra cruiseskip.
Vedtak 664
Stortinget ber regjeringen videreutvikle programmet for grønn skipsfart til å omfatte nullutslipps- og hybridkonsepter for ulike fartøykategorier innen 2030.
Vedtak 672
Stortinget ber regjeringen implementere krav og reguleringer til utslipp fra cruiseskip og annen skipstrafikk i turistfjorder samt andre egnede virkemidler for å sørge for innfasing av lav- og nullutslippsløsninger i skipsfarten fram mot 2030, herunder innføre krav om nullutslipp fra turistskip- og ferger i verdensarvfjordene så snart det er teknisk gjennomførbart, og senest innen 2026.
Vedtak 673
Stortinget ber regjeringen arbeide for en internasjonal standard, og etablere en strategi, for landstrøm og ladestrøm i de største havner og cruisehavnene i Norge innen 2025. Dette inkluderer en felles standard for klima- og miljøkrav i norske havner.
Klimaregnskap for den norske reiselivsbransjen. Rapport fra NHO Reiseliv
CNNS har utviklet et kurs som kan være relevant for din destinasjon. Les mer om kurset og ta kontakt for nærmere informasjon.
NHO Reiseliv er tilhenger av landstrøm for skip, og mener det skjer en positiv utvikling her. Forhåpentligvis vil flere og flere havner i Norge i løpet av få år ha fullt ut funksjonelle landstrømanlegg.
CNNS kan bidra i arbeidet med søknad.
Rapporten diskuterer og presenterer videre en mulig utvikling av fremtidig cruiseflåte, både globalt og nasjonalt, i lys av eventuelle innvirkninger av covid-19-pandemien og fremtidig regulatorisk rammeverk, inkludert vedtatte og mulige norske særkrav til cruisetrafikken.
Cruisenæringens bidrar til helårlige arbeidsplasser i langs hele kysten av Norge. verdiskapning. Cruiseundersøkelsen fra 2019 viser blant annet at gjennomsnittlig forbruk per dagsbesøk i sommer var 510 kroner blant cruisepassasjerer. I 2019 var det 3,6 millioner dagsbesøk i norske havner, fordelt på 850 000 cruisepassasjerer.
Sannsynligheten for en alvorlig hendelse med cruiseskip i Norge er heldigvis ikke høy, men konsekvensene kan bli enorme når ulykken først er ute. Det er umulig å dimensjonere en beredskap som tar høyde for en verstefalls- hendelse med et cruiseskip. Skjer det en alvorlig ulykke med et stort cruise- skip, vil vi få mange skadde og omkomne. Derfor må den samlede risikoen ved cruisetrafikk reduseres. I denne utredningen belyser utvalget utfordringer, og anbefaler en rekke tiltak for å redusere denne risikoen.
Copyright 2024 by CNNS